Monday 13 April 2015

Again.......

Assalammualaikum...

Almost 2 hari pulang ke rumah sendiri... dari joho tak rase pape lagi perasaan... makin lame makin dekat dengan rumah,hati aku da stat sebak da...haiiihhh...9 bulan pregnant...mase aku banyak dihabiskan dirumah ni... suami keje shift...tak sentiase ade same2 ngn kami.... sbb tu aku lebih terase kehilangan Aryan... bukan kate suami aku tak rase kehilangan,rase... tapi tak same mcm aku rase... mcm2 rase aku ni...huhu...

Jujur,air mate aku jatuh lagi... Lagi2 bile ternampak tilam kepunyaan Aryan.. kotak2 baju,lampin,bedung & brg2 bby yang lain.. sedih yg amat... tak sempat die nk pakai baju yg abah die pilih..huhu..takpe la...tade rezeki... rezeki adik Aryan la nnt... keh3... 

Pagi tadi jumpe misi yg jage aku mase pregnant plus nak anta jarum yg da pakai... baru aku tau kat selangor ni doc akan kasik ubat cairkan darah if kite bersalin czer...kalo normal jarang dorang kan bagi,,,melainkan kalo ko obesiti... tapi dos pon tak banyak... dlm 1.2- 1.5mg saje... then,misi lain ckp maybe kes aku lain.. kalo korang tgok fb aku... aku kene tahan ward sbb ade darah beku kat kaki... kalo bahase spital.. DVT..name pjg nye aku lupe... hahaha.. mase pregnant,aku ade biji ketui2 kat pelipat betis.. after deliver tu,biji nye hilang then kaki den ni membengkak...ku rase da mcm kaki gajah da... =,='

Mase bengkak je,tak rase sakit sgt...so,aku diamkan jela...misi dtg rumah pon aku tak ckp pasal kaki yg sakit tu... siap urot lagi kaki yg bengkak tu...then balik johor mcm patah kaki... sakit giloss..bile bangun tido je nak jln masya Allah... bisa sgt2... misi kat johor pon ade dtg rumah..tgok luke aku,then taktahan sgt aku tunjuk kaki aku yg sakit tu.die terus refer kk Masai. Doc kat sane pon taktau nak describe sakit kaki aku tu...sbb nye simptom2 DVT ni yg aku igt sesak nafas..tapi aku tade simptom2 tu..tu yg dorang taktau nk ckp..last2 bg referral letter kat pakar bedah.

So 15/3/2015 pegilah ke pakar bedah..sampai kaunter,igtkan terus jumpe doc...rupenye kasik date app lain...lamee lg lak tu 6/4/2015..kaki aku makin sakit,jln pon terdengkot2..that time seminggu lebih aku bergantung ubat tahan sakit..kalo aku tak amik ubat tahan sakit alamatnye,mang tak bergerak ler aku.nak kene org pegang,baru okey... kebetulan, 18/5/2015 aku ade app ngn doc kat kk plentong.jumpe doc,doc terus refer kes aku ke jabatan SOCG... siap soh aku naik ambulan,sbb nye aku kene smpai hospital paling kurang dlm 20minit..punye la bahaye sakit DVT ni.. 

Naiklah ambulan tok kali kedue...trauma weyyy..mase nak bersalin naik ambulan,da rase macm nk tercampak..then kene naik lagi..misi siap tanye nak baring ke duduk... huhu..
Mase smpai hospital,terus cek..doc2 pon pening nak describekan aku ni DVT or tak.. sementare dorang bincang sesame doc, ade sorang doc pelatih ni..panggil aku nak scan.. aku igt la die nak scan kaki aku..aku layankan jela..soh baring,ade staff nurse ni dtg tlg selimutkan aku..then soh angkat baju,nak scan perot..yg aku ni blur2 ikut,sbb mati2 aku rase dorang scan dari perot..hahaha...nak tgok ade darah beku ke tak kat perot..doc pon stat scan perot aku,tapi muke die pelik.. die mcm cari sumting kat dlm perot,then die ckp patient ni da 37w..why  tak npk bby r? die tye kat staff nurse tu.. yg nurse tu tye aku,'syg,perot awk mang mcm ni ke?" aku stat rase ade salah faham sbb doc nye tgok buku merah ckp pregnant da 37w then yg ni anak ke 8! nurse terus tye umo aku bape...ayoyoyo...doc nye salah org!! nurse pon terkejut tgok muke aku,takkan anak da 8... huhu..last2 mengilai ler tige2 org dlm tu... =,='...patot la perot awk kosong..tak napk bby... haihh...nasib dpt org penyabar cm aku,,haha

Lepas tu,doc pakar yg cek aku memule tadi decide nak tahan aku kat ward..aku pon redha jela kene tahan..again pakai uniform spital,,tp kali ni bukan pink,hijau.... :')
my mom n my bro kelam kabut la dtg ke spital sbb kene uruskan register aku masok ward. suami aku kat selangor,keje mase tu... tapi tak rase sedih sgt,sbb aku pon tak sangke kene masok spital lagi...n aku tak expect yg suami aku akan ade disisi aku saat2 mcmni..berpantang jaoh dari suami,so kene redha la kan..heee. masok ward,nurse bawak aku pegi xray kaki...tapi tak xtray pon,,doc scan je... aku konpem ade DVT.. darah beku tu da tahap naik kat peha... kalo dibiarkan melarat naik kat paru2 & jantung...itu bahayanye.. 

Time tu pk,ujian ape lagi yg aku diuji ni...tapi byk kate2 positif & semangat..aku kene kuat lawan sakit ni,.3 hari aku admit ward. hari kedue baru doc bg aku ubat injection..cairkan darah,,,then die ckp,kalo aku bole cucuk sendiri,aku da leh discharges... tapi ubat tu 1 ari sekali,dos kecik tok setiap jarum tu 2.5mg..dos yg aku kene amik 7.5mg,3 stringe dlm 1 ari tu..nak taknak,,kene dok lagi 1hari... takpelah,nak sihat punye pasal kan,,yg sepraisee sgt2 aritu,suami aku balik johor...tetibe time melawat ptg,terjongok muke nye cari2 katil aku... patot la nk friend finder die tak dapek2....sabo jela perangai..huhu

Alhamdulillah,lepas amik sekali injection tu,kaki aku rase ringan sikit... aku kne consume ubat tu 6minggu...means 126 stringe kene cucuk... kdg2 bile bangun pagi,rase malas sgt nak bangun..sbb dok pk kene cucuk...sakit weyyy... sampai da tade tpt lagi kat mane nak cucuk kat peha aku ni...nasib la banyak daging..hihihi....so,sape yg lepas bersalin,kalo rase2 ade simptom2 DVT ni..cepat2 la jumpe doc... sbb siyesly,DVT ni sgt2 bahaye...baru je doc kat banting ni ckp,last 2month ade sorang ibu meninggal disebabkan DVT ni... kalo sampai ke jantung & paru2,leh bawak maut... aku dnga pon ngucap panjang... syukur aku masih diberi peluang untuk hidup..untuk bertaubat... Allahu.

Terima kasih mak..terima kasih abah...jage org mase pantang... terima kasih suami sbb sudi ade disisi sy saat sy memerlukan awk..terima kasih semua atas doa kalian...  hanya Allah mampu membalas jase kalian... :')

Terima kasih..again.
:')

-mommyAryan-



No comments:

Post a Comment